Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Bærbar fullrange-driver open baffle

Go down

Bærbar fullrange-driver open baffle Empty Bærbar fullrange-driver open baffle

Indlæg  Admin Tors Okt 18, 2012 12:14 pm

Howdy.
Her er et projekt, som er sjovt, billigt, nemt at gennemføre - og som giver fine lydresultater. Du kan lave en enkelt højttaler for under 200 kr Razz Glimrende weekendprojekt

Bærbar fullrange-driver open baffle Front110

Højttaleren er designet til at skulle stå på gulvet, og i mindre rum (op til omkring 15-16 m2). Det er nødvendigt at den står på gulvet, for at der bliver ydet nok bas-støtte. På bagsiden er der monteret et vinkelbeslag, som du kan justere op og ned, for at finde den lodrette vinkling, du synes lyder bedst.

Hvis du godt kan li' at musikken lyder "live", så kan dette lige være sagen Laughing
Desuden er højttaleren ret bærbar, og lyder bedre end små pc-højttalere, specielt hvis der skal spilles højt, og bare være en anelse bas...

Lidt yderligere billeder for at stimulere appetitten:

Bærbar fullrange-driver open baffle Fromsi10

Bærbar fullrange-driver open baffle Back210


Det, du i praksis gør, er at du klipper Whizzer-conen af højttaleren med en lang saks. Klip i en spiral, og klip gerne whizzeren af i flere stykker. Det vigtige er at den ikke brækkes af ved roden, men blot klippes af. Men bare roligt - det er IKKE svært - og det er hurtigt. Whizzer conen's oprindelige funktion er at give mere niveau til diskant-området - men det lyder fandeme ikke godt.

Bærbar fullrange-driver open baffle Monaco10
Monacor SP-205/8

Bærbar fullrange-driver open baffle Closeu10
Nærbillede af Monacor SP-205/8 uden whizzer cone.

Derefter er det bare at save et 18,0 cm hul til enheden i midten af pladen, montere Monacor'en, højttaler-terminaler, kabler samt vinkelbeslaget med en enkelt skrue. At jeg har monteret en hank, må stå for egen regning - men det kan måske bruges i funky København Shocked

Hvorfor skal lige Monacor SP-205/8 bruges?
- Når man skal lave åben baffle højttalere, så er det vigtigt at den enhed, der skal spille bas, dels har et højt Qts, høj følsomhed, lav fs samt pænt xmax. Normalt anbefaler man et Qts omkring 0.7 som værende ideelt. Et lavere Qts får højttaleren til at rulle hurtigere af i bassen (dvs. mindre bas), et højere Qts får enheden til at rulle langsommere af (dvs. mere bas). Monacor SP-205/8 er i et tysk forum målt til at have et Qts på omkring 2.5, hvilket er vildt højt.

"Normalt" kan man heller ikke lave så smalle baffler (forplader), og få nogen som helst bas. Men lige netop det her høje Qts gør, at højttaleren bærer det pænt i land. Følsomheden er omkring 94 dB, så du kan sagtens bruge selv ganske små forstærkere (jeg bruger selv en tripath 2020 forstærker med fint resultat og høje lydtryk).

Jeg har prøvet at lave en uformel test af de lave frekvenskurver ved hjælp af http://onlinetonegenerator.com/subwoofer.html. Og niveauet dykker voldsomt ved 80 Hz. Ved afspilning af musik, føler jeg dog ikke at jeg mangler bas - det, der er, er både flot og nuanceret. Prøv evt at høre smagsprøverne fra Dieter Ilg's album "Bass" med akustisk bas her: http://wimp.dk/wweb/album/?album=3433844

Til hver højttaler skal du bruge
- 1 stk Monacor SP-205/8 fullrangedriver (som du skal modificere - du skal fjerne whizzer conen). Enheden koster omkring 100-150 kr, kan findes billigt på bl.a. www.ebay.de
- 1 stykke træ, 25,5 x 25,5 cm til at montere Monacor'en i,
- 1 sæt højttaler-terminaler (eller kronemuffer) og lidt ledning + skruer.
- 1 vinkelbeslag, så højttaleren kan stå sikkert.
- Boremaskine, stiksav, lang saks, loddekolbe, skruetrækker

God fornøjelse - jeg ser frem til at høre dine erfaringer Very Happy
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 17
Tilmeldt : 14/10/12
Geografisk sted : Storkøbenhavn

http://hifi-dk.forumotion.eu

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen


 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum