Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Startech USB DAC - for 200 kr fantastisk pris/kvalitetsforhold

Go down

Startech USB DAC - for 200 kr fantastisk pris/kvalitetsforhold Empty Startech USB DAC - for 200 kr fantastisk pris/kvalitetsforhold

Indlæg  Admin Ons Okt 17, 2012 7:58 am

- Det skal ikke være nogen hemmelighed, at streaming musik via pc vinder større og større udbredelse. Et minijack-signalkabel i pc'ens hovedtelefon-udgang giver dog en temmelig sløj kvalitet. Synderen er pc'ens indre, hvor der er meget elektronisk støj, der påvirker lydkvaliteten.

Løsningen er en ekstern DAC (digital-til-analog converter), der groft sagt omformer digitale signaler til almindelig analog lyd, der derefter kan sendes videre til en forstærker, for at ende i højttalerne som skønsang.

Jeg har prøvet en del DAC's, og de kan påvirke lyden temmeligt meget i positiv forstand - mere dynamik, smæk for skillingerne, bedre rum og generel klarhed - ja fordelene er mange. Priserne går fra latterlig lav, til latterlig høj - Du kan få DAC's fra under 100 kr. til over 100.000 kr. - så spændvidden er høj.

Her skal vi kigge på en latterlig billig DAC, som er fundet på ebay.co.uk (søg efter USB sound card og afgræns prisen til mellem 15-20£).

Startech USB DAC - for 200 kr fantastisk pris/kvalitetsforhold Usb-1_10

Startech USB DAC - for 200 kr fantastisk pris/kvalitetsforhold Usb-2_10

Startech USB DAC - for 200 kr fantastisk pris/kvalitetsforhold Usb-3_10

Main Specification
Product Line StarTech.com
Type Sound card
Enclosure Type External Box
Interface Type Hi-Speed USB
Sound Output Mode 2.0
Connectivity 1 x audio - line-in/microphone - mini-phone stereo 3.5 mm, 1 x audio - line-out - mini-phone stereo 3.5 mm

System Requirements
Operation System Required Apple MacOS 9.x, Microsoft Windows 98 Second Edition
Software Required Drivers & Utilities

Dimensions
Depth 3.14 in.
Height 0.59 in.
Weight 0.11 lb.
Width 1.57 in.


Sidst rettet af Admin Ons Okt 17, 2012 8:20 am, rettet 1 gang
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 17
Tilmeldt : 14/10/12
Geografisk sted : Storkøbenhavn

http://hifi-dk.forumotion.eu

Tilbage til toppen Go down

Startech USB DAC - for 200 kr fantastisk pris/kvalitetsforhold Empty Anvendelse og lydkvalitet

Indlæg  Admin Ons Okt 17, 2012 8:19 am

Det er som sagt en lille usb-fætter, der måler 8 cm, vejer 50 gram og kan fåes til 14.99£ fra England (tilføj 4.50 £ i forsendelsesomkostninger). I den ene ende har vi et USB-stick, i den anden er der en mikrofonport samt en 3.5 mm hovedtelefonudgang - og det er den, som er interessant. Formfaktoren med den letbølgende overflade, gør den genkendelig i forhold til de tusindvis af andre tilsvarende usb-sticks.

Så vi har altså en lille, simpel dims - som endda ikke koster nævneværdigt. Kan man tillade sig at have forventninger til lyden? Næh. Blev jeg positivt overrasket? Ja, i høj grad.

Tilslutningen er ganske simpel, det er plug-and-play på Linux, såvel som Windows XP og nyere versioner. Du skal blot indsætte Startech'en i en ledig USB-port på pc'en, vælge den korrekte lydudgang i dit lyd-software, så er du kørende.

Som signalkabel (med 3,5 mm minijackstik i den ene ende, og normale RCA-stik i den anden ende) valgte jeg et

BJC MSA-1 Audio Cable fra www.bluejeanscable.co.uk til cirka 200 kr. Et fantastisk match.

Startech USB DAC - for 200 kr fantastisk pris/kvalitetsforhold Bjc_ms10

Lyden er meget naturlig og med stort rum, og herrestemmer har den nødvendige brystfylde. Hvor nogle dacs kan lyde lidt spinkle og spilledåse-agtige (også langt dyrere dacs), så er den her ganske naturlig og dynamisk. Latterligt billig. Vanvittigt god. Prøv den.

PS: Jeg har også prøveindkøbt flere af de væsentligt billigere usb sound cards i form af tilsvarende usb-sticks fra andre fabrikanter. Ingen af de billigere har den samme lydkvalitet. En tilsvarende prissat usb dac fra creative gav tilsvarende lydkvalitet - men blev uhyggeligt varm.

For at illustrere niveauet: i forhold til eksempelvis Cambridge DacMagic (en DAC i 2.000 kr.'s klassen), vil jeg klart foretrække Startech'en, hvis pc'ens USB-udgangen skal anvendes som lydudgang. Cambridgen lyder (i mit setup) væsentligt mere mekanisk og hård i klangen.
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 17
Tilmeldt : 14/10/12
Geografisk sted : Storkøbenhavn

http://hifi-dk.forumotion.eu

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum