Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Mit valg af pc til ren musikbrug.

Go down

Mit valg af pc til ren musikbrug. Empty Mit valg af pc til ren musikbrug.

Indlæg  Admin Ons Okt 17, 2012 11:41 am

Der var engang...
- hvor man lyttede til lp'er (der var jeg dog aldrig Shocked )
- så kom cd'erne, mp3'erne, ripning af cd'er, downloads - og endelig: streaming. Smile

Jeg må ærligt talt sige, at efter jeg begyndte at streame for et par års tid siden, har jeg aldrig set mig tilbage: intet bøvl med downloads, ripning, filkonvertering og hentning af album-covers og tags - streaming er bare grydeklart.

Jeg har været gennem flere bærbare ifm. streaming-brug. Det uhyggelige er, at 2 forskellige bærbare kan lyde vidt forskelligt, selv via usb-udgang til ekstern dac. Og forskellige styresystemer kan på en enkelt pc give vidt forskellige resultater mht. generel klang.

Jeg er endt med en Asus eee pc 900.

Mit valg af pc til ren musikbrug. Asus-eee-900

Den udmærker sig ved at have flash-hukommelse på 16 GB - og altså ikke nogen traditionel harddisk eller bevægelige dele. Derudover indeholder den 1 GB RAM og en Intel Celeron 900 MHZ CPU samt 9" skærm. Der er altså ikke tale om en power-pc. Yderligere ulempe/fordel er at den som standard kører en linux-variant.

Fordelen ved linux er at du slipper for at skulle holde styr på et hav af licenskoder, sikkerhedsopdateringer, virusangreb og meget andet. Linux-pc'er er meget lidt udsatte for generelle hackerangreb. Derudover er der masser af forskellige linux-styresystemer du kan installere (gratis) - så der er rig mulighed for at kunne skræddersy din pc, som du har lyst - gratis. Desuden er det ofte hurtigt at installere, og der er oftest et rigt, gratis programbibliotek til download.

Jeg har prøvet at installere XP på den - det virkede, men hold kæft hvor blev den træg - og det var XP med blot SP1 (Service Pack 1). Lydmæssigt via USB-ud var lyden på det jævne - lidt tynd og hårdtklingende i diskanten. Det fænomen har jeg oplevet på flere andre XP-pc'er.

Asus eee 900 pc'er kan fås brugt og i god stand på www.dba.dk for mellem 700-1000 kr. Hvis du udelukkende vil anvende pc'en til streaming, er denne pc fuldt tilstrækkeligt.

Men hvilket styresystem skal du vælge?

Læs mere på http://hifi-dk.forumotion.eu/t8-valg-og-nem-installering-af-linux-styresystem
Admin
Admin
Admin

Antal indlæg : 17
Tilmeldt : 14/10/12
Geografisk sted : Storkøbenhavn

http://hifi-dk.forumotion.eu

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum